Sådan kan Asendia hjælpe din virksomhed med at levere

Derfor bør Schweiz være en del af din internationale vækststrategi for e-handel

Schweiz er måske nok et lille land, men det har et stort e-handelspotentiale. Det er et meget internationalt marked, som både er adskilt fra og tæt forbundet med den Europæiske Union, og landets forretningsklima har et godt ry. Og så er de schweiziske forbrugere meget glade for at handle i udenlandske netbutikker og lægger flere penge på nethandel end de fleste andre.

swiss2--Compress.jpg

Derfor handler forbrugerne i Schweiz så meget i udenlandske netbutikker

18_UK_Woman_With_Tablet_1--compressed.jpg

Unikke udfordringer på det Schweiziske ehandels marked

18_UK_Destination_Switzerland_Man_Using_Tablet.jpg

Leverings forventninger og leverings tendenser på det Schweiziske e handels marked

Derfor handler forbrugerne i Schweiz så meget i udenlandske netbutikker

Schweiz handler meget i udlandske online forretninger



Begrænset produktudbud i Schweiz

Befolkningsmæssigt kan Schweiz ikke måle sig med Kina. Landet er berømt for en række produkter i verdensklasse, men på grund af det relativt lille hjemmemarked bliver de færreste forbrugerprodukter produceret lokalt. Desuden investerer mange virksomheder i Schweiz ikke i lokal lagerplads for at kunne forsyne markedet, hvilket begrænser adgangen til forbrugerprodukter yderligere.

Høje produktpriser i Schweiz

Hvis man har været på ferie i Schweiz, vil de høje priser sandsynligvis være noget af det, man kan huske. Visse produkter koster væsentligt mere end i andre lande, hvilket gør det attraktivt for schweizerne at gå på jagt efter varer i udlandet. Det giver udenlandske virksomheder, der vil sælge deres produkter i Schweiz, en konkurrencemæssig fordel i forhold til virksomheder inden for landets grænser.


Asendis_icon_1.svg

Vidste du, at...

64 % af schweizerne regelmæssigt handler i udlandet? Det er en af de højeste andele på verdensplan.

Video: Asendia's e-handelsløsning til Schweiz

Asendia er Swiss Posts internationale brand og giver uovertruffen adgang til Swiss Posts post- og e-handelsløsninger fra 14 lande og 3 forskellige kontinenter. Takket være vores brede vifte af skræddersyede post- og pakketjenester i Schweiz kan I reducere jeres omkostninger, forbedre leverancerne til jeres kunder og forenkle jeres returproces.

Video image

Sådan udnytter du denne fantastiske mulighed


Forstå de gældende markedstrends og forbrugervaner

I rapporten Swiss ecommerce trend indicator 2016, som udarbejdes af University of Applied Sciences in Business Administration Zurich (HWZ) og Swiss Post, finder du alle de fakta, du har brug for. Mere end 10.000 personer fra hele Schweiz har deltaget i undersøgelsen, som giver et værdifuldt øjebliksbillede af, hvordan og hvorfor den schweiziske forbruger handler online.



Tilpas website og markedsføring til det schweiziske marked

I Schweiz vokser e-handlen år for år. Mellem 2015 og 2016 steg nethandlen med produkter og tjenester med 14 %. For at få en bid af kagen er det afgørende, at I tilpasser jeres website og markedsføring til den schweiziske forbruger. Web- og marketingindhold skal være tilgængeligt på alle fire hovedsprog – tysk, fransk, italiensk og rætoromansk – så I når ud til samtlige schweiziske forbrugere. Hvad angår betalingsmetoder, foretrækker størstedelen af de schweiziske forbrugere PayPal og betalingskort, og også fakturabetaling er populært.

Lev op til den schweiziske onlineforbrugers forventninger til levering

Schweizerne er meget glade for levering til døren: Det vælges af 90 %, mens kun 9,9 % vælger at afhente selv. Schweizerne er ikke lige så utålmodige som forbrugere i visse andre lande, hvilket fremgår tydeligt, når man kigger på deres valg af ekspres- og standardlevering. I 2016 valgte 60 % for eksempel Economy (E+2) i stedet for Priority (E+1). Kunderne på dette modnende marked er altså mere villige til at vente på deres varer, men de forventer til gengæld førsteklasses levering.

Læs mere i denne
e-bog

I denne e-bog kan du læse alt om e-handelsmarkedet i Schweiz, inklusive nogle af de seneste fakta og statistikker.

Download e-bogen her
19_UK_Blog_Switzerland_Ecommerce_Tile.jpg


Hvilke unikke udfordringer er der på e-handelsmarkedet i Schweiz?


Asendia hjælper dig til succes i Schweiz

Told

Eftersom Schweiz ikke er en del af EU’s indre marked, har de lave toldsatser – men de skal stadig tages med i beregningen. Noget så enkelt som at udfylde tolddeklarationen forkert, så værdien af forsendelsen ikke er angivet korrekt, kan skabe store problemer for en leverance. Derudover kan det have alvorlige konsekvenser, hvis man vælger den forkerte HS-kode. Hvis du for eksempel ikke angiver forsendelsens værdi på tolddeklarationen, kan forsendelsen blive udtaget til toldbehandling, som indebærer, at den bliver åbnet eller røntgenfotograferet, og at kunden bliver kontaktet. Det fører ikke kun til forsinkelser – det kan også udløse yderligere afgifter.

Schweiz har toldafgifter, som er en skat, der pålægges produkter, som krydser den schweiziske grænse. Disse afgifter er baseret på en række forskellige kriterier, men det mest almindelige er forsendelsens bruttovægt. Den omfatter altså ikke kun varens vægt, men også emballagens og fyldningsmaterialets vægt. Afgiften beregnes ud fra en fast takst pr. 100 gram.

Fire officielle sprog

Schweiz har fire officielle sprog – tysk, fransk, italiensk og rætoromansk – hvoraf tysk er det mest udbredte. Selvom engelsk tales af mange i landet, er det ikke et af de officielle sprog i Schweiz. Når du sender pakker til Schweiz, skal du derfor være opmærksom på både din kommunikation og din mærkning af pakken.

Returrate

Returprocessen må aldrig være en eftertanke for e-handelsfirmaer, der leverer til udlandet. 92 % af alle kunder køber gerne fra et brand igen, hvis det er nemt at returnere en vare. Selvom schweizerne i gennemsnit sender færre varer retur end gennemsnittet, kan returraten løbe op i hele 40 % for modeartikler.


Asendis_icon_3.svg

Vidste du, at...

29 % af alle køb, som schweizere foretager i udlandet, er på over 100 euro?



Video: Hvad er de schweiziske forbrugeres foretrukne pakkeservice?

Denne video fokuserer på Premium Goods Mailbox Plus, som er den foretrukne løsning for de forbrugere, der handler online i Schweiz. Se, hvordan denne løsning kan hjælpe jer med at spare penge, forbedre jeres leverancer levering til døren og 2500 PUDO-point, give jer adgang til Delivery Duty Paid-løsninger (DDP) og diverse toldklareringsmuligheder.

Video image



Leveringsforventninger og leveringstrends på e-handelsmarkedet i Schweiz


Send dine pakker sikkert til schweiz

Schweiziske forbrugeres foretrukne leveringsalternativer

Når det gælder A-post, vælger 90 % af kunderne ifølge VSV den gratis løsning med levering inden for 48 timer i stedet for at betale for ekspreslevering, og mange forbrugere er villige til at vente op til en uge på deres varer. Ved at tilbyde en række forskellige leveringsalternativer har du gode muligheder for at gøre dine schweiziske kunder tilfredse.

Gratis levering er endnu ikke normen i Schweiz, hvilket giver udenlandske forhandlere lidt friere hænder i forhold til at få dækket de ekstra omkostninger til fortoldning af forsendelser. Forskning fra IPC viser, at kun 50 procent af de schweiziske forbrugere fik gratis fragt på deres seneste køb i udlandet.

Returrate

Andelen af varer, der sendes retur, kan være høj i Schweiz – helt op til 40 % for modeartikler. Og selvom der i gennemsnit er forholdsvis få indkøb fra udlandet, der bliver sendt retur, steg andelen ifølge IPC fra 4 % i 2015 til 7 % i 2016. Asendia tilbyder international returns service, international returservice og Premium-returservice indenrigs i Schweiz via Postpac.

Fortoldningsbarrierer i Schweiz

Hele 21 % af de schweiziske forbrugere har betalt told for deres seneste køb, og 61 % blev først klar over toldrisikoen, efter at de havde gennemført deres køb. Det er helt afgørende, at alle omkostninger – inklusive transport, told og moms – er synlige, eftersom mange kunder i Schweiz angiver, at de har annulleret en ordre på grund af skjulte ekstraomkostninger. .


Asendis_icon_2.svg

Vidste du, at...

Hver schweizer i gennemsnit handler online for 2.400 CHF om året? Kun de britiske forbrugere lægger mere på nethandel om året!

Download vores e-bog

Læs om de typiske udfordringer ved at eksportere til Schweiz, for eksempel sprogforhold, emballage, varer med restriktioner og meget mere.

Download nu
19_UK_Blog_Switzerland_Parcel_Challenges_tile.jpg



Hvordan kan Asendia og Swiss Post hjælpe udenlandske e-forhandlere med at få succes i Schweiz?


Asendias moderselskab er Swiss Post, hvilket giver os unik adgang til de lokale leveringstjenester, som schweiziske forbrugere kender og har tillid til, og vi kan effektivt fragte dine pakker til Schweiz og gennem tolden.


Markedsførende pakkeservice- og fortoldningsløsninger

Vores Premium Goods løsning inkluderer Mailbox Plus og Postpac, to af Swiss Posts tjenester til pakker med en vægt på op til 30 kg, som er designet specifikt til e-handel for at give både afsender og modtager den bedst mulige kundeoplevelse. Tjenesterne omfatter levering, returnering og sporing alt efter dine behov og gør håndteringen så enkel som muligt for din kunde.

Hvis du tilvælger vores DDP-fortoldningsløsninger, kan du afregne told og moms på forhånd via os. Det vil indebære, at dine kunder modtager deres pakker uden ekstra omkostninger, og at de er pakket i henhold til schweizisk standard, hvilket skaber øget tillid. Swiss Post er kendt for sin pålidelighed i hele Schweiz, har et af Europas mest omfattende netværk af posthuse med afhentningssteder og tilbyder kundeservice på fire sprog. Derudover tilbyder vi blandt andet skræddersyede fortoldningsløsninger, som hjælper dig med at minimere dine toldomkostninger, og praktiske returfragtløsninger.

Til mindre varer, der ikke kræver sporing, er vores Standard Goods-tjeneste en yderst omkostningseffektiv leveringsløsning.





Download vores e-bog

Brug denne praktiske vejledning til at udarbejde en markedsføringsstrategi for, hvordan din e-handelsvirksomhed skal opnå vækst i Schweiz.

Download
19_UK_grow_ecommerce_business_switzerland_tile.jpg

Vil du have foden indenfor på det schweiziske marked, og er du usikker på, hvordan du skal få dine produkter gennem tolden? Brug vores praktiske tjekliste for at finde den løsning, der passer bedst til din virksomhed.

Sådan klarer du tolden til Schweiz

Related articles