Japan B2C E-commerce Report 2016

10 august, 2016
14-67-Japan_Ecommerce_report_h.jpg

Er du på udkig efter et nyt marked til din online business, kan Japan være et godt valg. Det er et veletableret e-handelsmarked, for Japan har verdens tredje højeste omsætning på e-handel og et stort potentielt publikum. Ecommerce Europes nye Japan B2C E-commerce Report 2016 afslører, hvorfor du skal overveje at lade din business udvikle sig i dette enestående land.

I Japan bruger 91 % af befolkningen internettet, 70 % af de voksne shoppe online ‒ et meget imponerende antal. Det er dog vigtigt at notere sig, at Japan har en aldrende befolkning med en medianalder på 46,5 år, og det kan påvirke begejstringen for e-handel. Ikke desto mindre er det meget interessant, at japanere over 55 faktisk bruger mest tid på internettet sammenlignet med deres yngre modstykker, så det er værd at overveje, hvordan du kan ramme denne demografi.

14 % af onlinesalg bliver foretaget via mobile og 54 % af befolkningen bruger en smartphone. Dette tal vokser hurtigt, så sørg for, at dit website er optimeret til mobil for at få mest muligt ud af det japanske m-handelsboom.

E-handel på tværs af grænser er begyndt at tage fart i Japan og forbrugere kigger mod udlandet for nogle særlige produkter: 27 % af japanske e-shoppere har købt bøger, CD’er, DVD’er, eller videospil fra en udenlandsk online shop, 21 % har købt kosmetik, mens 20 % har købt modeprodukter fra butik i udlandet. Når de bliver spurgt, hvorfor de køber i udlandet, svarer 45 % af e-shoppere, at det skyldes bedre tilgængelighed og 38 % bliver motiveret af bedre forhold.

I rapporten, sponsoreret af Asendia, giver vores Business Intelligence Manager Alexey Loginov nogle interessante facts og tips til udenlandske e-virksomheder, der overvejer Japan:

  • Japanske e-shoppere har det især godt med at købe i udlandet på online markedpladser som Amazon og Rakuten
  • Fleksible og gennemskuelige leverings- og returneringsmuligheder vil hjælpe din virksomhed med at skille sig ud fra mængden ‒ så få mest muligt ud af Japans fremragende logistik (rangerer som nr. 10 i verden)
  • Kreditkort er stadig med afstand den mest populære betalingsform
  • Det er essentielt at bygge brand genkendelse ‒ lige som det er vigtigt at skabe en enestående kundeoplevelse

De japanske forbrugere en meget teknologisk dygtige, og de er i stigende grad motiveret til at købe i udlandet ‒ og det gør Japan til et stort potentielt marked for din e-handels business på tværs af grænser.

Vil du vide mere om det japanske e-handelsmarked? Download den fulde Japan B2C E-commerce Report 2016 her.