IKEA og styrken i tryksager

06 maj, 2015
14-12-power_of_print_ikea_h.jpg

IKEA er et brand, der ved, hvordan man håndterer udgivelser. I 2014 blev det lovpriste IKEA katalog trykt på 32 sprog og i 217 millioner eksemplarer.

Katalogets ikoniske karakter udfordrer Apples – eller det synes IKEA Singapore i hvert fald, så de skabte en video parodi tidligere i år, hvor de sammenlignede 2015 kataloget med den seneste Apple produktlancering. Den er blevet set næsten 17 millioner gange, hvilket viser katalogets popularitet verden over – og understreger tryksagernes fortsatte styrke.

Men IKEA udgiver også et magasin, IKEA Family Live, til IKEA Family medlemmer for at bygge videre på loyaliteten til brandet og styrke globale interesser dets indretninger.

For at være relevant for alle medlemmer i alverdens lande i et (oversat) magasin, har IKEA en simpel formular "vær ægte". Resultatet er et fokus “ægte mennesker, ægte hjem og ægte stil", der viser, hvordan IKEA købere indretter sig med IKEA produkter. Magasinet udgives af August Media i Storbritannien og udsendes fire gange om året.

Magasinet har udviklet sig siden lanceringen i 2007, så det inkluderer et digitalt tilbud for at nå flere mennesker oftere. Der er en månedlig udgave online på www.ikeafamilylivemagazine.com, der har et responsivt design, så læsere kan læse det på en computer, tablet eller mobil. Det er også til stede på sociale medier – ikke bare Facebook og Twitter, men også Pinterest, Instagram og YouTube.

"Både IKEAs katalog og magasin er gode eksempler på, hvordan tryksager kan bruges effektivt på tværs flere markeder."

IKEA Family Live har vundet adskillige priser, fra Storbritanniens Forening for professionelle publicister og Foreningen af udgivere for bedste kunde-/forbrugermagasin.