Hjemmelevering er en nøglefaktor, når det gælder vækst for e-handel på tværs af grænser

08 juni, 2016
14-59_Home_delivery_h.jpg

Forbrugere vil i stigende grad kræve bedre service. Uanset om det er fri fragt, flere leveringsmuligheder eller bare et større udvalg af varer. Find ud af, hvorfor hjemmelevering vokser hurtigt på tværs af de europæiske markeder for e-handel.

Eftersom e-handel fortsætter med at øge sin andel af det overordnede detailmarked giver en nærmere kig på branchens tal en fantastisk indsigt i de drivere, der ligger bag den vækst. Det handler ikke kun om større udbredelse af bredbånd, men også et skift i de fundamentale forbrugeropfattelser. Tillid har erstattet utryghed, og niveauet for sælgere er blevet hævet.

Forbrugere har højere forventninger, når det gælder hvordan og hvornår, de vil have deres varer leveret. I France for eksempel har nye undersøgelser vist, at forbrugere er trygge online shoppers og mindre bange for at købe online, end forbrugere i andre lande er. De er også tiltrukket af hjemmelevering og andre fleksible leveringsmuligheder.

Kunderne kræver mere af e-handelsbranchen - fra hurtigere gennemførelse til leveringsmuligheder med større vished og sikkerhed. Ifølge en ny vurdering fra Barclays genererede produkter bestilt online lige over milliard leveringer i 2013. Man skønner er dette tal i 2018 er vokset med 28,8 % til 1,35 milliard.

Få det hjem

Hjemmelevering er en nøglefaktor, når det gælder vækst for e-handel på tværs af grænser. Ifølge en undersøgelse udført af Statista valgte 83 % af de adspurgte hjemmelevering, når de køber varer eller ydelser online i Frankrig i den første halvdel af 2015 for eksempel. Samtidig valgte 66 % levering til et opsamlingssted og 26 procent ville have leveret til en butik.

Hjemmelevering topper også som det foretrukne leveringssted blandt e-shoppere andre steder i Europa i lande som Tyskland, Italien, Holland, Spanien og Storbritannien.

“Hjemmelevering er afgørende for detailhandlere, der håber på at komme ind på online forbrugermarkedet i Frankrig, Europa og videre...”

“Flere forbrugere vil have hjemmelevering. Men da de ikke er hjemme, vil de ikke kvittere for varen, de vil bare have den leveret,” fortæller Dominik Schaller, produktmanager i Asendia. “Flere mennesker arbejder, så der er ingen hjemme om dagen, og det betyder, at mange er nødt til at hente en forsendelse på det nærmeste posthus eller opsamlingssted, hvis det ikke var muligt at levere første gang. Mens det nationale postvæsen har et tæt netværk med masser af punkter, har nogle netværk ikke, så nogle forbrugere finder ud af, at de måske skal køre 60 km bare for at hente en pakke, som ikke blev leveret med det nationale postvæsen. Og det er langt fra ideelt.”

Hjemmelevering er afgørende for detailhandlere, der håber på at komme ind på online forbrugermarkedet i Frankrig, Europa og videre.