E-handel i Schweiz: mulighederne og udfordringerne forude

03 maj, 2017

Schweiz er et af de mest interessante e-handelsmarkeder i Europa takket være sin unikke demografi, relation med (frem for i) EU og en valutakurs, der før blev fastlagt af den schweiziske nationalbank.

En ny rapport fra FHNW et al. viser, hvordan schweiziske forretninger har det med e-handel og detailhandel i landet, og den giver en værdifuld indsigt, som både forretninger og forbrugere kan få fordele af.

På baggrund af 36 industrilederes ekspertise afslører the Swiss E-commerce 2016 Report, at e-handel stadig poster en sund vækst i Schweiz ved at vokse 10 % år-på-år, mens detailhandlen i fysiske butikker stadig falder. Samtidig står onlinesalg nu for 7 % af det samlede detailsalg i Schweiz. Der er dog en udfordring for de schweiziske virksomheder: I nogle brancher kigger forbrugerne sig mod forretninger på tværs af grænser for at få attraktive tilbud og produkter.

Mens der bliver købt varer for 6,45 mia. schweiziske franc fra schweiziske virksomheder, bliver 250 millioner schweiziske franc nu brugt i udlandet. Desuden har industrieksperter påpeget, at Amazon potentielt er en indgående kraft på det schweiziske e-handelsmarked. Med dominans i Tyskland er Amazon.de populær blandt de tyskschweiziske forbrugere, men, som rapporten understreger, er Schweiz ikke et homogent land – faktisk køber de italiensk- og fransktalende schweizere fra Amazon.com, mens høje leveringsgebyrer for schweiziske forbrugere kan afskrække potentielle kunder.

En anden bemærkelsesværdig detalje ved det schweiziske marked er betalingspræferencerne – kreditkort og PostFinance Card er meget populære i Schweiz, mens PayPal dominerer de alternative betalingsmetoder. Rapporten fremhæver også, at et betydeligt antal shoppers vælger at betale ved modtagelsen af varerne, fremfor at betale i onlineprocessen – vigtigt at notere sig hvis du overvejer at gå ind på det schweiziske marked.

Endelig gav industrilederne nogle fremragende forretningsråd: kunsten at gøre det personligt. Det er vigtigt at have gode kundedata, for det hjælper med at give individuelle tilbud, incitamenter og anbefalinger, der bygger loyalitet over for brandet. Schweiz er fortsat et populært e-handelsmarked for forretninger både hjemme og i udlandet.

Kilde: E-Commerce-Report Schweiz 2016 (kun på tysk)