Bremser din returpolitik for online salg dig i Frankrig?

09 marts, 2016
14-52-Colissimo_France_h.jpg

Franske forbrugere har brug for bekræftelse, når det gælder leveringer og returneringer. De er vant til pålideligeheden fra et postalt netværk og vil forvente at online handlende lever op til disse forventninger. Pålidelighed og valg er lige så vigtige som hastighed.

Frankrig tilbyder spændende muligheder for forretninger, der håber på at forøge deres salg online. 84 % af befolkningen har adgang til internettet, og de fleste af dem handler regelmæssigt online.

Tallene for online shopping er hoppet med 500 % siden 2000, hvor distancesalg toppede €60 milliarder i 2014 ifølge FEVAD, den franske organisation for e-handel og distancesalg. Online detailhandel steg med 15 % det samme år, som en del af gennemsnitstigningerne for online salg på 15 til 20 %, i skarp kontrast til generelle stramning af livremme i det meste af Europa. I 2015 sagde 52 % Frankrigs online shopper, at de shoppede hyppigere end ført.

Men det betyder ikke, at det er nemt at komme ind på markedet. Beslutningerne og at købe online kan i Frankrig blive påvirket af alt fra produkt tilgængelighed til leveringsmuligheder. For eksempel viser undersøgelser fra britiske Royal Mail and fri returlevering er hovedårsagen for 77 % af online shoppere i Frankrig.

Sporing af pakker og tydelig kommunikation omkring leveringsmuligheder spiller også signifikante roller (85 % af de adspurgte forbrugere sagde, de ville spore enhver ordre, ikke bare de værdifulde, hvis de fik muligheden). Og levering afhentning - hvor shoppere kan hente pakker fra bekvemme steder uden for deres hjem – er et attraktivt alternativ i stigning i Frankrig.

Men returpolitk kan være en gemt hindring for mange potentielle online shoppere. Returtallene i Frankrig kan være misvisende lave generelt på 6 %, men de stiger til 20 procent inden for nogle specifikke detailkategorier såsom mode – og 40 % af de franske forbrugere synes, at de eksisterende returpocedurer er alt for komplekse.

Hvor mange salg blev tabt pga. uacceptable leveringsmuligheder eller returpolitikker, som forbrugerne ikke har tillid til?

Undersøgelser viser, at 47 % af dem, der i check-out fasen besluttede ikke at købe online, besluttede det, fordi de ikke var tilfredse med leveringen. Hele processen - fra at betale yderligere for returnering begrænsede afhentningsmuligheder og upræcise afhentningstider – kan være så besværlig, at den ikke er det værd for mange potentielle e-shoppere.

“Det kan give detailhandlere en konkurrencemæssig fordel at tilbyde franske forbrugere større og mere pålidelige returneringsmuligheder”

Forbrugertilfredsheden i Frankrig afhænger ikke kun af om enheden blev leveret hurtigt, til tiden og i god stand. Den afhænger også af, om forbrugerne bliver holdt løbende orienteret om deres leverings fremskridt. Ved at etablere en mere pålidelig og effektiv proces for levering og returnering kan du få mere kontrol over dine kunderelationer og styrke loyalitet blandt online kunder.

Online salg i Frankrig kan være fristende for detailhandlere, der håber på at udvide deres rækkevidde og udvikle deres forretning, men franske forbrugere har brug for bekræftelse, når det gælder levering og returneringer. De er vant til pålideligeheden fra et postalt netværk og vil forvente at online handlende lever op til disse forventninger. Pålidelighed og valg er lige så vigtige som hastighed.

Hvis du ønsker vink, tips og lokal viden om, hvordan du når den franske forbruger, så download vores destination whitepaper her – eller se denne video.


Giv kunderne et valg

  • Asendia sørger for prisbevidste og effektive internationale post- og pakkeløsninger via sin Colissimo service, ejet og drevet af La Poste. Det er den største udbyder af sporbare postale ydelser i Frankrig.
  • I modsætning til mange andre leveringsudbydere giver Colissimo kunderne mulighed for at returnere deres køb bekvemt fra deres egen brevkasse. Kunder behøver ikke engang at være hjemme, de skal blot have en brevkasse, som allerede har modtaget pakker, og som postmanden kan åbne. I forhold til at 72 % af den franske befolkning har en standardiseret brevkasse, gør det dette til en meget bekvem mulighed.
  • Og som om det ikke allerede var bekvemt nok, kan kunder bringe deres pakke til 17.500 andre drop-off punkter i hele landet (10.000 postkontorer eller 7.500 lokale butikker). Dermed har de garanti for, at de kan finde et sted tæt på deres hjem, kontor eller selv på landet hvis de har brug for at returnere et køb.
  • Kunder kan vælge deres returmuligheder i sidste øjeblik og servicen sørger for omfattende sporing af pakker fra afhentning til returnering med en enkelt transport label for at undgå forvirring. Alt dette giver kunder større ro i sindet, når de overvejer et online køb - enkelt, fleksibelt og med større valgfrihed.
  • Detailhandlere kan også drage fordel af systemets lethed, der giver dem større kontrol over deres returpolitik og tilbyder forskellige metoder til at få returmærkaten inkluderet i returneringspakken eller udskrevet af kunden.

Relaterede nyheder & blog