Belgium B2C E-commerce Report 2016

15 april, 2016
14-55-Belgium_B2c_Ecommerce_s_02.jpg

Med en placering som det tredjebedste land på det globale Logistical Performance Index er Belgien et lille, men enthusiastisk e-handelsmarked, placeret i en meget tilgængelig del af Europa. Ecommerce Europes seneste rapport, sponsoret af Asendia, undersøger den utrolige vækst på det belgiske e-handelsmarked og lokale shopping præferencer, og den afslører mulighederne for detailhandlere, der vil sælge på tværs af grænser.

Andelen af e-handel i Belgiens BNP er mere end fordoblet siden 2010, og udgør nu 2,01 % af den totale GDP. Det kan godt være, at forbrugertilliden er lav, men antallet af e-shoppere vokser stadig hvert år og udgør 74 % af den totale befolkning. Utroligt nok steg B2C e-handlen med 34,2 % år-til-år i 2015, og det demonstrerer, hvordan dette etablerede marked stadig har uudnyttet potentiale.

Hvis du er online detailhandler, der vil udvide med det belgiske marked, bør du også overveje holdningen til m-handel. Brugen af smartphones vokser hurtigt i Belgien (55 % af voksne har en smartphone) og mobilsalget udgjorde €969 millioner sidste år (12 % af det totale onlinesalg).

Belgiske e-shoppere har tendens til at ville købe på tværs af grænser pga. attraktive tilbud, bedre forhold, og bedre tilgængelighed – 31 % har købt tøj og 30 % har købt underholdningsvarer (såsom bøger og CDer) fra en udenlandsk butik. Den mest populære betalingsform er kreditkort, fulgt af Bancontact, så sørg for at tilbyde dine belgiske kunder disse.

Det er også en god ide at overveje, hvilke sprog du bruger på den belgiske version af dit website. Fransk, hollandsk og tysk er de tre officielle sprog, men det er vigtigt at overveje, at mange produkter, der bliver solgt her, kan have andre navne i den flamske (hollandsk-talende) del af Belgien. Desuden er engelsk, italiensk og spansk også almindelige sprog i landet, så overvej at tilbyde disse som andre sprogmuligheder.

Dette var blot et par af de facts og tips rapporten tilbyder. Den indeholder også indsigter fra Ellen Kop, Asendias E-commerce Manager Benelux & Nordics.

Belgium B2C E-commerce Report 2016 2016 er et ideelt udgangspunkt for at lære dette marked at kende. Download den gratis light rapport her.